Η ζημία από την πτώχευση της Thomas Cook στην Ελλάδα από τη μία περιοχή στην άλλη είναι ποσοτικά πολύ διαφορετική (π.χ. Κως έναντι Ρόδου). Η πτώχευση του κολοσσού των οργανωμένων ταξιδιών ξαναζωντάνεψε τη συζήτηση για τη σημασία των απευθείας πωλήσεων από το ξενοδοχείο στον πελάτη – χωρίς να μεσολαβεί είτε το ταξιδιωτικό γραφείο είτε το ψηφιακό ταξιδιωτικό γραφείο (τύπου Booking). Η πώληση του δωματίου κατευθείαν στον πελάτη έχει το πλεονέκτημα ότι ο ξενοδόχος αποφεύγει να καταβάλει την προμήθεια (15% στο Βooking). Ο ΣΕΤΕ θέλει μέχρι το τέλος του χρόνου να προτείνει ένα δυνατό πακέτο απευθείας πωλήσεων στις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα, ακριβώς για να ενισχύσει την αυτoνομία τους έναντι των μεγάλων παικτών. Να σημειωθεί ότι πολλά ελληνικά ξενοδοχεία είναι υποχρεωμένα να υπογράφουν συμφωνίες με τους tour operators, σύμφωνα με τις οποίες δεν τους επιτρέπεται (στα ξενοδοχεία) να προσφέρουν στο site τους «υπό οποιεσδήποτε συνθήκες» τις ίδιες τιμές στις οποίες αγοράζουν τα δωμάτια οι tour operators. Ομως τα ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο, εκμεταλλευόμενα τη στροφή που κάνουν οι μεγάλες αλυσίδες ή και τα ξενοδοχεία με έντονο brand, ξαναγυρίζουν στις απευθείας πωλήσεις. Το 2016 τα Χίλτον άρχισαν να κάνουν μια καμπάνια με τίτλο «Σταμάτα να κάνεις κλικ δεξιά, αριστερά», προσφέροντας τιμές χαμηλότερες από εκείνες των tour operators. Σε αυτή την κίνηση τους ακολούθησαν ακόμη τρεις, με στόχο να ανεβάσουν κατά πολύ τον αριθμό των πελατών που αντιπαρέρχονται τα τουριστικά γραφεία κλείνοντας κατευθείαν στο site των ξενοδοχείων.

«Για τους προορισμούς city break, αυτό είναι πολύ πιο εύκολο», λέει στην «Καθημερινή» στέλεχος της ένωσης ξενοδόχων Ζακύνθου. Και πραγματικά, στα ξενοδοχεία γνωστής αλυσίδας, για παράδειγμα, στην Αθήνα, το 60% των κρατήσεων προέρχεται από κατευθείαν κρατήσεις δωματίων που κάνουν οι πελάτες τηλεφωνώντας στο ξενοδοχείο ή συνηθέστατα κλείνοντας το δωμάτιο από το site του ξενοδοχείου. Το ίδιο ποσοστό για το ξενοδοχείο της αλυσίδας στη Ρόδο είναι 2%. Στελέχη της τουριστικής αγοράς που παρακολουθούν την εξέλιξη την αποδίδουν «στη συνήθεια του ταξιδιώτη». Συνήθως πλέον, όταν ο ταξιδιώτης κλείνει δωμάτιο στο Διαδίκτυο, πρώτα εμφανίζεται ένα ψηφιακό ταξιδιωτικό γραφείο ή ακόμα και το ψηφιακό «μαγαζί» της Google και πολύ πιο κάτω το site του ξενοδοχείου μέσω του οποίου μπορεί να κλείσεις απευθείας το δωμάτιό του.

«Φυσικά, οι όγκοι που κλείνουν γραφεία σαν τον Thomas Cook ή την TUI είναι τεράστιοι, αλλά όσο πιο μεγάλοι είναι, τόσο πέφτουν οι τιμές και μεγαλώνει η εξάρτηση του ξενοδοχείου από ένα μόνο ταξιδιωτικό γραφείο», λέει στην «Κ» βετεράνος ξενοδόχος της Κέρκυρας. Ομως, η χαμηλή τιμή στην οποία αγοράζει το ταξιδιωτικό γραφείο φθάνει στο τέλος στον πελάτη σε εξίσου χαμηλή τιμή, με αποτέλεσμα να παίρνει το σήμα και για τις επόμενές του διακοπές: «Θέλεις να πληρώσεις φθηνά; Απευθύνσου στο ταξιδιωτικό γραφείο». Για να αντιμετωπίσουν την ομηρία αυτή, τα ξενοδοχεία αναπτύσσουν ψηφιακές υπηρεσίες χωρίς συχνά να δίνουν προσοχή αν αυτές βρίσκονται στο Ιντερνετ ευκολότερα σε σχέση με έναν ταξιδιωτικό οργανισμό.

Δεν είναι όμως μόνο ο λόγος της ανάγκης για μαζικές πωλήσεις, ιδιαίτερα από ξενοδοχεία που δεν είναι γνωστά με το brand τους. Πολλοί ξενοδόχοι, ειδικά στα Επτάνησα και στη Ρόδο, «ενοχοποιούν» το αεροπλάνο για την ομηρία των ξενοδοχείων τους. «Οι φθηνές πτήσεις οδηγούν τους τουρίστες στα πακέτα», λέει στην «Κ» ο Δ.Γ., ξενοδόχος από τη Ζάκυνθο. Ο διευθύνων σύμβουλος της TUΙ Φρίντριχ Γιούσεν είχε πει τον Αύγουστο στην «Κ» ότι «πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν παραγγείλει τόσο πολλά αεροσκάφη, ώστε αυτά πρέπει να πετούν συνέχεια έστω και κάτω από το κόστος για να βγει το leasing… Αν δεν λιγοστέψουν τα αεροσκάφη από τους στόλους, οι αεροπορικές εταιρείες θα εξακολουθήσουν να προσφέρουν ταξίδια κάτω από το κόστος».

O Γιούσεν έφερε αυτή την εβδομάδα το παράδειγμα της εταιρείας Airberlin που χρεοκόπησε έχοντας γιγάντιες ζημίες. Σήμερα τα αεροπλάνα της συνεχίζουν να πετούν μέσω των εταιρειών Ryanair, Eurowings, easyJet, με αποτέλεσμα οι τρεις αυτές εταιρείες να έχουν συγκεντρώσει και πάλι ζημίες 500 εκατ. ευρώ, ακριβώς επειδή πετούν κάτω από το κόστος (19 ευρώ από τη Φρανκφούρτη στη Μαγιόρκα, μια τιμή που δεν καλύπτει το κόστος). Για τον Γιούσεν δεν αρκεί πλέον να πηγαίνεις τους πελάτες σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου (κάτι που συνέχισε να κάνει ως κύρια δραστηριότητά της η Thomas Cook).

«Δεν φτάνει να έχεις ένα μπλοκ με δωμάτια ξενοδοχείου για να οργανώνεις ταξίδια», είπε αυτή την εβδομάδα ο Γιούσεν στην εφημερίδα Handelsblatt, επιχειρώντας να εξηγήσει στο γερμανικό κοινό γιατί η δική του εταιρεία είναι διαφορετική από εκείνη της Thomas Cook. O Γιούσεν, που προέρχεται από τον τομέα των τηλεπικοινωνιών, μετέτρεψε το κλασικό ταξιδιωτικό γραφείο της TUI πολύ γρήγορα σε ένα ψηφιακό σουπερ μάρκετ ταξιδιωτικών εμπειριών.

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ